مراسم عصر دوازدهم محرم نوش آباد

مراسم-عصر-دوازدهم-محرم-نوش-آباد

مراسم عصر دوازدهم محرم نوش آباد

یکی از حرکات نمادین و در نوع خود بی نظیر و مورد استقبال اقشار مختلف جامعه قرار گرفته  تداعی گر به تصویر کشیدن وقایع حادثه کربلا  می باشد که در برنامه های عزاداری گذشته نمی توان حس کرد،مراسم شبیه سازی محرم سال 61هجری قمری است در شهر حماسه های عاشورایی شهر نوش آباد باز آفرینی می شود.

 

مردم نوش آباد از دیر باز دلباخته خاندان اهلبیت بودند و در شادی هاو جشن های این خاندان شادی می کنند و در عزای آن خاندان مطهر به سوگ می نشینند و عزاداریشان هم زبانزد خاص و عام شده است.

شهر کوچکی که واقعه بزرگ تاریخی را به تصویر می کشد.جوانان دلباخته ای که همچون یاران حسین در مقابل 30هزار لشکر ایستادند کاری حسینی می کنند.

برپایی نمایشگاه و اجرای مراسم سنتی و شبیه سازی شده ای که نیاز به هزیه های هنگفت و نیروی انسانی زیادو وقت و زمان طولانی میطلبد ولی در مدت زمان کم و با کمبود اعتبارات مالی و تعداد کم نیروی انسانی کاری بس بزرگ و حسینی می کنند.

شکل و شیوه اجرای چنین عزاداری همراه با نوحه خوانی و سینه زنی هم همراه است ولی در بیابانی که با صحنه آرایی تبدیل به واقعه عاشورا گردیده و اطراف آن را خیل عظیمی از عزاداران حسینی حلقه زده و در وسط میدان تصاویری زنده  از صحنه های نمادین و جانسوز روز واقعه را تداعی می کند در حالی که نور و صدا و اشک و موسیقی و نوحه خوانی مداح و بوی اسبند و دود و آه و ناله زنان و مردان سوگوار ترکیبی است از این تراژدی که انسان را به عمق فاجعه میدان کربلا کشانده و بی تردید وقتی بدنها را در وسط میدان می بینی اشک و آه حسرت بر چشم و قلب هر بیننده می نشیند و این حس در وجودش زنده می شود:کاش بودیم و ندای یاری فرزند رسول خدا را لبیک می گفتیم

 

0 نظر:

نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

کد امنیتی