مسجد امام علی (ع)

مسجد-امام-علی-ع

مسجد امام علی (ع)

تاریخچه  کاربرد  معماری  توضیحات

.

 

قدمت این مسجد به دوران سلجوقی بازمی‌گردد. مسجد امام علی در ابتدای یکی از کوچه‌های قدیمی این شهر روبروی یک درخت کهنسال قرار دارد. با یک نگاه می‌توان فهمید که قدمت مسجد بسیار زیاد است. این مسجد شامل شبستان و رواق است. شبستان فوقانی و تحتانی درست شبیه یکدیگر ساخته شده‌اند. از آنجاییکه که شبستان فوقانی بر سازه‌های قدیمی بیشتر استوار است تا سازه هایی که بعدها به مسجد الحاق شده، می توان این قسمت را جزو اصلی مسجد دانست. شبستان فوقانی شامل دو دهلیز و ایوان است و هیچ درب و پنجره ای ندارد.

 

برای رسیدن به شبستان تحتانی از دربی آهنی وارد یک هشتی می‌شویم که  محل درآوردن کفش ها بوده و هست. دو پله پایین تر شبستان قرار دارد. به محض ورود، یک دیوار آجرچین را می بینیم که به هیچ وجه مناسبتی با معماری منحصر به فرد مسجد ندارد. بالای این دیوار آجرچین، قسمتی از یک محراب با قدمت بسیار را می توان مشاهده کرد.

 

معماری

این اثر از خشت و کاهگل ساخته شده است. همانطور که می دانیم این نوع مصالح فضا را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارد. از این رو می توان نتیجه گرفت که شبستان بدون پنجره فوقانی، برای تابستانهای گرم تعیبه شده است. دیوارها و ستون های اطراف این محراب همگی قدیمی هستند. ستون ها به صورت هشت ضلعی و بسیار ضخیم ساخته شده‌اند و سقف ها مانند بسیاری از آثار قدیمی به صورت هشتی هستند. این ویژگی زیبایی بنا را صد چندان می کند.

 

توضیحات بیشتر

آیاتی از قرآن به خط کوفی  در قسمت باقیمانده این محراب مشهود است. قدمت این اثر ارزنده بر اساس کارشناسی‌های انجام شده به دوران سلجوقی باز می‌گردد. گفته شده که شبیه این محراب در مسجد قمصر، گلپایگان و ساوه وجود دارد. طبق گفته کارشناسان این نوع محراب سازی قبل از محراب‌های کاشیکاری شده، معمول بوده است یکی از ساکنین نوش آباد در گفتگو با نویسنده ابراز کرد " من متولد 1314 هستم. هشت ساله بودم که رعیتی  به مسجد آمد و محراب را خراب کرد" وی با نارضایتی زیاد از ویرانی این اثر ارزنده علت این اتفاق را بی سوادی رعیت دانست. برخلاف محرابهای دیگر که در جلوترین قسمت مسجد،  با فضایی باز برای نماز جماعت ساخته می شوند، محراب مسجد علی (ع) دم درب ورودی است و فضای اندکی جهت اقامه نماز دارد. این بدین معنی است که یا مسجد در این قسمت بزرگتر بوده و در طی دوران به این شکل درآمده است و یا اینکه قسمت باقیمانده محراب را به این مکان منتقل کرده اند. یکی از ساکنین احتمال می داد که شکل مسجد در مقابل محراب بزرگتر بوده و به مرور به صورت امروزی درآمده است.

0 نظر:

نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

کد امنیتی