فرهنگ ها و آئین ها در شهر نوش آباد

فرهنگ-ها-و-آئین-ها-در-شهر-نوش-آباد

فرهنگ ها و آئین ها در شهر نوش آباد

فرهنگ و آئین ها

 

همسان با سابقه کهن تاریخی نوش آباد، آئینها و سنتهای دینی و فرهنگی این شهر نیز از دیرینگی و غنای فرهنگی آن خبر می دهد. در واقع میراث معنوی که در بر دارنده باورها و عقاید، داستان ها و اشعار عامیانه، ضرب المثلها و کنایات غنی است که شیرینی و تردی خاصی به لهجه نوش آبادی می دهد.

همچنین می بایست از سنتها و آیینهایی یاد کرد که بیشترً زیر تأثیر فرهنگ شیعی و اسلامی مردمان این شهر شکل گرفته است.

آداب و سنن مربوط به تولد، عروسی و مرگ، در کنار آئینهای چون هوربابایی که در نیمه ماه رمضان انجام شده و حال و هوای خاصی به شهر می بخشد، رسم چشم چینی که شبیه به مراسم قاشق زنی است که در شهر های دیگر نیز سابقه دارد، آئینها و مراسم مربوط به نذورات که به طور عمده شامل آش ها و سفره های نذری است که در آن انواع غذاهای محلی به چشم می خورد.

اما یکی از مهمترین آئینهایی که در نوش آباد انجام می شود آئین های مربوط به واقعه عاشورا است که خیل عظیمی از مشتاقان را از سراسر کشور به ویژه کاشان و آران و بیدگل به این شهر گسیل می دارد.

آئینهای عاشورا گرچه قرنهاست که دراین شهر برگزار می شود اما در سالهای اخیر نیز بر نامه های جدید به آن افزوده شده و یا تغییر شکل اساسی یافته است این آئینها که از 18 ذی الحجه (‌عید غدیر ) آغاز می شوند عبارتند از :‌

سقاخوانی

خیمه‌کوبی

روز عاشورا

مراسم روز دوم و دوازدهم

تعزیه،خیمه سوزی و خیل عرب

0 نظر:

نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

کد امنیتی